L' affaire Arnolfini / Jean-Philippe Postel
СЛУЧАЈ АРНОЛФИНИ
Жан-Филип Постел
Књига „Случај Арнолфини” аутора Жан-Филипа Постела, још један је у низу покушаја истраживача да се што прецизније утврди и одгонетне широка и компликована мрежа симбола и разгранатих интерпретативних могућности визуелног језика фламанских сликара 15. века.
Јан Ван Ајкова слика „Брачни пар Арнолфини” која је настала 1434.године, представља једну од најзагонетнијих слика у историји уметности и чува се Националној галерији у Лондону. Сусрет са овом тајновитом сликом, неочекивано је усмерио живот писца, лекара по образовању, у свет симбола фламанског сликарства 15. века. Као и претходници, Жан Постел покушава да проникне у значење симбола и улогу коју је слика имала у временском оквиру у ком је настала. Његова интерпретација симбола креће се већ утабаним стазама иконолошке анализе. Аутор полази од познате чињенице да је главни задатак уметника током касног средњег века био стварање уметничких дела која су била у непосредној вези с различитим аспектима побожности и која су преносила садржаје хришћанског учења. Сликари су користили прихваћене конвенције за описивање или карактеризацију светих тема, међу којима су посебно место заузимали метафорички или симболички прикази. Питање које остаје без одговора је у којој мери су уметници 15. века уопште „скривали” симболичка значења у својим ликовним представама и колико су оне заиста биле јасне и читљиве ондашњем посматрачу.
Жан Постел већ у наслову књиге „Случај Арнолфини” наговештава обрт у досадашњем тумачењу слике. Попут Шерлока Холмса и његових неочекиваних расплета, тако и слика на којој је већина истраживача видела заручење брачног пара, након анализе и реконструкције садржаја и значења кроз лупу Жан-Филипа Постела, добија изненађујуће, неочекивано значење. Симболима које проналази у низу предмета који представљају инвентар ентеријера у ком се налази портретисани пар, аутор даје нови контекст и нуди радикално ново тумачење.