Књига песама, или пре лирских записа, Владиславе Војновић Љубав хладнија од смрти (која позајмљује наслов првог Фазбиндровог целовечерњег филма Liebe ist kälter als der Tod из 1969. године) низ је забелешки о проблемима идентитета, оствареним и неоствареним могућности одрастања – шта смо могли да постанемо а шта смо постали. Говорећи о свом односу најпре са ћерком, али и са мајком, па потом и баком, која је извршила самоубиство, лирска јунакиња ових песама поставља питање сопства, генетске задатости али и компликованих породичних односа, који се додатно усложњавају присуством односно одсуством мушких фигура (оца, мужа, љубавника…) – „јер нас има колико нас има у мислима, / у срцима, / нашим генима у остављенима”.
Секвенце забележене у различитим животним добима, од крхког времена тражења до језиве студени усамљености (оне у браку, оне на самрти или оне северњачке, на пример), наводе читаоца да са лирским субјектом освести сва она мимоилажења (генерацијска су можда само на први поглед најупадљивија) која су неминовна када се напусти комфорно немишљење.
Неретко хуморне, ове жалостиве песме, које „приповеда” средовечна жена на прагу менопаузе, не пропуштају да се поиграју са темом старења и идеализовања прошлости, не умањујући стварне проблеме актуалног тренутка великог, глобалног света (песма „Szomorú vasarnáp”, са још једним филмским насловом).
МАЛА ЦРНА ХАЉИНА
Одувек знам
љубав се не може захтевати.
Ничија љубав
не добија се по команди.
Ни мушка, ни женска, ни дечја.
Ни материна.
Поготово не материна.
Ако је нема,
ако је више нема,
или је никад није било,
немаш ти ту много шта.
Стиснеш зубе и трпиш.
Док имаш зубе.
После стискаш шта имаш
и ломиш.
Или се, зубат ил’ безуб,
окренеш и одеш.
Што обично због нечег не може:
обично због осећања сопствене кривице,
већином фантомске.
А још обичније, зато што није ред,
већином фантомски.
А најобичније, зато што куд год одеш
себе носиш као пуж кућицу,
већином ломљиву и стварну.
Или као пуж голаћ
пужеш носећи несаломиво
одсуство.